Eerste dagen in Bristol

20 maart 2019 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

Hoi allemaal,

Mijn naam is Sam Boesten en ik ben 17 jaar oud. Voor school ga ik 3 weken stagelopen in Bristol. Zondag 17 maart 2019 ben ik samen met 20 studenten en 2 leerkrachten vertrokken naar Bristol, Engeland. Hier verblijven we in gastgezinnen en gaan we stagelopen op basisscholen. Ik verblijf met 3 vriendinnen samen in één gastgezin. Ook lopen we stage op dezelfde school: Horfield primary school. In welke klas wisten we nog niet.

Na een vlucht van één en een half uur zijn we aangekomen in Bristol. Deze was zo voorbij. Vanuit het vliegveld zijn we met zijn alle met de bus naar het busstation van Bristol gegaan. We konden voor 14 pond met zijn 5e met de bus naar het busstation. Dit was best goedkoop. Bij het busstation zouden we Maria en Jo ontmoeten (zij hebben onze gastgezinnen en stagescholen geregeld). Zij helpen ons hier in Bristol. We gingen met zijn alle naar een pub en hebben daar het een en ander geregeld. In de pub werden we opgehaald door onze gastgezinnen. Ons gastgezin kon ons helaas niet ophalen. We werden erheen gebracht. Toen we aankwamen was er een andere Nederlandse student die ons de regels uitgelegd heeft en onze kamer heeft laten zien. We hebben de hele zolder voor ons 4e en een eigen badkamer. Heel fijn. Nadat we onze spullen uitgepakt hadden kwam Alys thuis, onze host moeder. Ze is erg aardig. Ze heeft een zoon, Austin en een dochter, Poppy. Toen Alys thuis kwam maakte ze meteen eten voor ons. We kregen spaghetti in een schotel, met heeeel veel kaas erop. Alys en haar kinderen aten niet mee, zij hadden al gegeten. Maar de andere student uit Nederland en de student uit Zwitserland aten wel mee. Zij verblijven ook in Alys huis. Na het eten hebben we nog even wat gekletst en zijn we naar onze kamer gegaan. Daar hebben we nog een film gekeken en daarna zijn we gaan slapen. We waren ook erg moe.

Maandag:

We hadden meteen onze eerste stagedag. Dit was best spannend. We hadden met Maria afgesproken om 08:30 voor de school. De school is in dezelfde straat als ons gastgezin. Dit is heel fijn. Maria heeft ons naar binnen geleid en ging al snel weer weg. Iedere dag moeten we een sign-in en een sign-out doen. Toen we de sign-in gedaan hadden werden we even naar boven gestuurd en moesten we daar even wachtten. Toen kwam het hoofd van de school. Ze vertelde ons de regels en vroeg welke leeftijd onze voorkeur was. Mijn voorkeur was 5/6 jaar. Ik kreeg class 4. De kinderen in deze klas zijn 6 jaar oud. Maar kunnen al super goed lezen en schrijven. In Engeland noemen ze class 4, year 1.We kregen een rondleiding door de school en werden voorgesteld. Daarna gingen we allemaal naar onze eigen klas. De kinderen waren bezig met rekenen. Ik heb een aantal kinderen geholpen. Daarna zijn we naar de hal gegaan. Daar hadden ze een bijeenkomst met de hele school. Het hoofd van de school sprak en aan het einde moesten de kinderen bidden. Het is een gelovige school. Daarna ben ik terug naar de klas gegaan en heb ik de kinden geholpen met hun werk. Ook ben ik met ze naar buiten geweest. Om kwart over 3 waren de kinderen uit en om half 4 mocht ik naar huis. We zijn naar de supermakt gelopen en later met iedereen van school uiteten geweest. Dit was heel leuk, aan de haven en heel goedkoop. We zijn met de bus terug naar ons gastgezin gegaan en daarna gaan slapen.

Dinsdag:

Tweede dag stage in Bristol. We moesten weer om 8.30 op stage zijn en een sign-in doen. Het was een speciale dag op stage, want het was een science day. Kinderen van class 1 tot class 6 en class 7 tot class 12 werden allemaal door elkaar gehusseld. In groepjes moesten ze een vogel maken met een magneet aan de onderkant. Ook moesten ze visjes maken met een paperclip eraan. In de middag werden de vogels opgehangen en gingen we kijken welke vogel de meeste visjes opving. Die vogel was dan de winnaar. Het idee hierachter was dat er veel plastic in de oceanen ligt en dieren daaraan dood gaan. Een groepje uit mijn klas had gewonnen. Zij hadden de mooiste vogel en de meeste visjes opgevangen. Na stage zijn we opnieuw een stukje gaan wandelen richting de supermarkt. Het is een hele mooie weg. Toen we terugkwamen had Alys het eten klaar en gingen we eten. Dit waren bonen in tomatensaus en aardappels. Dit was niet mijn favorite.

Woensdag:

Vandaag hadden we weer een normale dag op stage. In de ochtend lagen er spelletjes klaar die de kinderen met hun ouders mochten doen. Om 9 uur gingen de ouders weg en begroette de juf de kinderen één voor één. De kinderen mochten kiezen wat ze voor hun lunch wilde. Dit mogen ze iedere dag. Er is iedere dag een menu waar de kinderen uit kunnen kiezen. De kinderen eten een warme lunch. De juf registreert in de computer wat de kinderen willen eten. Dat krijgen ze dan als lunch. Daarna hebben we wat lessen gedaan, ik heb de kinderen geholpen met hun werk. Ze hebben een lunch pauze van een uur. Wij gaan dan naar Alys huis om te lunchen en hebben vandaag een tosti gegeten. In de middag ben ik met de kinderen naar buiten geweest en hebben we wat dingen geknutseld. Om half 4 waren we weer klaar.

Nu gaan we naar badocks wood, Alys vertelde ons dat dat heel mooi is. Sooo i have to go, goodbye! See ya!

Sam

1. Oma Netty:
    20 maart 2019
    Hartstikke leuk Sam.. ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt, geniet ervan schatje 💖